Τελευταία videos
Το 2019 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις "Αφοί Κυριακίδη" το πρώτο παραμύθι που εικονογράφησε η Ρένα Αθανασοπούλου. Πρόκειται για το βιβλίο της Ελένης Τύμπα Ψυρροπούλου "Η Ασπίδα του Αχιλλέα".
Η Ρένα ως σήμερα εικονογραφούσε πανεπιστημιακά βιβλία και βρέθηκε για πρώτη φορά μπροστά σε αυτή την πολυεπίπεδη πρόκληση, καθώς, όπως λέει, “η εικονογράφηση δεν λειτουργεί απλά ως διακοσμητικό στοιχείο των παραμυθιών, αλλά νοηματοδοτεί το βιβλίο, είναι χρονοβόρα και απαιτεί επισταμένη έρευνα”.
Η συγκίνηση για την παρούσα έκδοση ενισχύεται από το γεγονός ότι η κόρη της βοήθησε στη δραματοποίηση του παραμυθιού, ώστε να εμπνεύσει την καλλιτεχνική του απεικόνιση.
Περίληψη: Ο Αχιλλέας του σήμερα, ο Αχιλλέας του χθες… παίρνουν δύναμη από τη δημιουργία του Σύμπαντος, τη χαρά της Ειρήνης, τους καρπούς της Γης, την απόλαυση του Χορού, την απεραντοσύνη του Ωκεανού… όλα κλεισμένα με σοφία σε πέντε ομόκεντρους κύκλους! Είναι έτοιμοι και οι δυο να ριχτούν στη μάχη της Ζωής!
Μπορείτε να βρείτε το βιβλίο στην επίσημη ιστοσελίδα των εκδόσεων «Αφοί Κυριακίδη» : https://www.afoikyriakidi.gr/el/h-aspida-tou-axille
Μπορείτε να ακούσετε το τραγούδι «Με τα χρώματα της Ειρήνης» που έγραψε η Ρένα για το παραμύθι: https://www.youtube.com/watch?v=wu5aFsTBFsg
Ακολουθεί η εισήγηση που παρουσίασε η Ρένα ως εικονογράφος και θεατροπαιδαγωγός στην πρώτη επίσημη βιβλιοπαρουσίαση με την ελπίδα να αποτελέσει ένα δημιουργικό εργαλείο στον τομέα της εκπαίδευσης και της διαθεματικής προσέγγισης:
Αγαπητοί φίλοι της φαντασίας, των παραμυθιών και των μύθων, γεια σας.
Αρχικά θα ήθελα να ευχαριστήσω την κυρία Τύμπα για την εξαιρετικά δημιουργική συνεργασία που με ενέπνευσε σε κάθε βήμα και τους εκδότες που στήριξαν το όραμά μας και το έκαναν πραγματικότητα.
Στον τομέα της εικονογράφησης θα ήθελα να τονίσω ότι το συγκεκριμένο εγχείρημα αποτέλεσε μια πρόκληση, καθώς βασίζεται σε επισταμένη έρευνα. Ειδικά όσων αφορά την Αρχαία Ελλάδα έπρεπε να αναζητήσω επίσημες πηγές σχετικά με τα ενδύματα και τα υποδήματα, τις κομμώσεις, τα μουσικά όργανα, τα κτίσματα, τα όπλα και τους χορούς της εποχής.
Παράλληλα πραγματοποιήθηκε έρευνα για τους αστερισμούς, τα στάδια και τα μέσα της γεωργικής παραγωγής κ.ά.
Όταν απευθυνόμαστε σε παιδιά οφείλουμε να είμαστε διπλά προσεχτικοί στην αξιοπιστία των ερεθισμάτων που προσφέρουμε, καθώς συνδέουμε τις εικόνες με τις πρώτες γνωστικές εμπειρίες.
Η εικονογράφηση δεν λειτουργεί απλά ως διακοσμητικό στοιχείο των παραμυθιών, αλλά νοηματοδοτεί το βιβλίο. Στην προκειμένη περίπτωση λοιπόν προσπάθησα να τονίσω το διαχρονικό και βαθειά φιλειρηνικό κομμάτι του έργου. Αποφάσισα οι εικόνες να μοιάζουν με συννεφάκια σκέψης για να νιώθει ο αναγνώστης ότι ακολουθεί τη φαντασία και τη ζωγραφική αποτύπωση του ίδιου του ήρωα.
Τέλος θα ήθελα να αναφέρω ότι θέτοντας ως στόχο να γίνει το βιβλίο όσο πιο ζωντανό και προσωπικό γίνεται, ζήτησα από την αγαπητή Ελένη να μου “προσφέρει” του δικούς της ήρωες-τον υπέροχο ανιψιό και τον εμπνευστή του παραμυθιού.
Παράλληλα η κόρη μου Λυδία με πολλή υπομονή βοήθησε στη δραματοποίηση όλων των σκηνών εμπνέοντας μοναδικά την καλλιτεχνική τους απεικόνιση.
Στο εκπαιδευτικό κομμάτι τώρα το βιβλίο μπορεί να διδαχθεί στο Δημοτικό στο μάθημα της Ευέλικτης ζώνης-στα πλαίσια προγραμμάτων φιλαναγνωσίας ή μυθολογίας για την Γ' τάξη.
Μπορούμε να ζητήσουμε από τους μαθητές να δραματοποιήσουν σκηνές, όπως είναι ο κύκλος της γεωργικής παραγωγής, να δουλέψουμε το τελετουργικό στοιχείο, όπως συναντάται για παράδειγμα στο χορό και μέσω θεατρικού παιχνιδιού να παρατηρήσουν τα αστέρια και να ταξιδέψουν στη θάλασσα.
Μπορούν ακόμα να ζωγραφίσουν την ασπίδα, ατομικά ή ομαδικά και να προχωρήσουν στην κατασκευή της δισδιάστατης ή τρισδιάστατης ασπίδας ή μακέτας.
Ενδιαφέρον δείχνουν οι μαθητές στο κομμάτι σύνδεσης αστερισμών και μυθολογίας, όπου συνδυάζεται έρευνα, ζωγραφική και αναπαράσταση των μύθων.
Το Εκπαιδευτικό Δράμα αποτελεί μια μέθοδο που συνδέει την εκπαίδευση με τη δραματική τέχνη και αναπτύσσει την κριτική σκέψη μέσα από μια ολιστική και βιωματική μάθηση. Εξαιτίας του σαφή κοινωνικού της στόχου η συγκεκριμένη μέθοδος προσφέρει ένα ιδανικό πεδίο διερεύνησης του ζητήματος της διαφύλαξης μιας ανθρωπιστικής ηθικής.
Με την τεχνική της ανακριτικής καρέκλας, όπου ο δάσκαλος μπαίνει στο ρόλο του μικρού Αχιλλέα, τα παιδιά κάνουν ερωτήσεις, αντλούν πληροφορίες για τον ήρωα και ορίζεται η έναρξη της ιστορίας.
Συνδυάζοντας τις τεχνικές δημιουργίας χώρου και παραγωγής ήχων τα παιδιά καλούνται ως μικροί ήρωες του παραμυθιού να δοκιμάσουν τη χρήση διαφόρων κουζινικών προκειμένου να αξιοποιήσουν δημιουργικά τη διαμονή τους στο σπίτι του παππού.
Με την τεχνική του ομαδικού γλυπτού τα παιδιά καλούνται να συνθέτουν με τα σώματά τους μια εικονική συμβολική αναπαράσταση του εξεταζόμενου θέματος. Στην περίπτωσή μας τα παιδιά σχηματοποιούν τις έννοιες Πόλεμος και μετά Ειρήνη.
Τέλος στη συγκεκριμένη μέθοδο κάθε δράση ολοκληρώνεται με αναστοχαστικές τεχνικές. Αν λοιπόν το παραμύθι δουλευτεί ολοκληρωμένα σε διάρκεια μερικών σχολικών ωρών, μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να βιώσουν μια εμπειρία μέσα από την οποία μπορούν να κατανοήσουν τις ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις και να ανακαλύψουν άλλες οπτικές
Κλείνοντας την εισήγησή μου θα ήθελα να συμμετέχετε στη σύνθεση δύο ομαδικών γλυπτών (ακολούθησαν διαδραστικές σκηνές με τη συμμετοχή των θεατών).