Latest News
Renavox.gr - Ρένα Αθανασοπούλου - Renavox
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Στις 13 Μαΐου η Ρένα συμμετείχε στην πραγματοποίηση ενός σεμιναρίου πάνω στη Δραματοποίηση λογοτεχνικών κειμένων. Το σεμινάριο οργάνωσε το 27Ο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο όπου η Ρένα διδάσκει το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής και απευθυνόταν σε δασκάλους της 8ης Περιφέρειας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης. Πιο συγκεκριμένα, παρουσίασε το ποίημα της Μυρτιώτισσας «Οι Πειρασμοί» σε δραματοποιημένη μορφή με μαθητές της δευτέρας τάξης του ολοήμερου σχολείου και μίλησε για τη σπουδαιότητα της σωστής επιλογής του κειμένου για την πραγματοποίηση μιας ουσιαστικής και δημιουργικής δραματοποίησης.
Το σεμινάριο ολοκληρώθηκε με επιτυχία συνδυάζοντας τη θεωρία με την πρακτική εφαρμογή και τη φαντασία με το λυρισμό και την υπεύθυνη διδακτική δράση.
Κείμενο εισήγησης : Αγαπητοί συνάδελφοι, γεια σας.Ονομάζομαι Ρένα Αθανασοπούλου και είμαι η δασκάλα της θεατρικής αγωγής.Όλα ξεκινούν από την επιλογή ενός κειμένου που τηρεί τρεις βασικές προϋποθέσεις για να προχωρήσουμε στη δραματοποίησή του :
1. Να έχει αξιόλογα και ουσιαστικά μηνύματα που θα δώσουν έναυσμα γόνιμου προβληματισμού και συζητήσεων με τους μαθητές. Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε την έννοια της προτεραιότητας.
2. Να έχει στοιχειώδη δραματουργική δομή. Να υπάρχουν δηλαδή θεατρικά στοιχεία αναγνωρίσιμα από τα παιδιά. Όταν τα παιδιά μπορούν να εντοπίσουν από μόνα τους τα πρόσωπα και την αλλαγή των σκηνών, εντάσσονται σταδιακά στη δημιουργική ροή του κειμένου. Στους πειρασμούς έχουμε τέσσερις σκηνές λόγω των εναλλαγών των προσώπων που παίρνουν κάθε φορά μέρος στην εκάστοτε δράση. Άρα θέλουμε να έχει το ποίημα , ή το λογοτεχνικό κείμενο που θα επιλέξουμε, μια υπόθεση με αρχή μέση και τέλος, ήρωες - ακόμα και αν είναι προσωποποιήσεις αντικειμένων ή εννοιών και δυνατότητες δημιουργίας διαλόγων.
3. Να έχει εικόνες που συμπαρασύρουν τα παιδιά στη δημιουργία μιας ατμόσφαιρας που αντανακλά το αρχικό κείμενο. Στους Πειρασμούς έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα υπέροχο ποιητικό έργο. Θα πρέπει λοιπόν να στηρίξουμε το βασικό υλικό που διαθέτουμε φτιάχνοντας ένα κόσμο ευαισθησίας και εικαστικής καλαισθησίας. Η μουσική και οι χορογραφίες τονίζουν ακόμα περισσότερο αυτά τα στοιχεία. Η επιλογή ποιοτικής μουσικής δημιουργεί γόνιμες καλλιτεχνικές προσλαμβάνουσες στα παιδιά και αναπτύσσει την αισθητική τους αντίληψη. Γενικότερα η εικονοπλαστική δραματοποίηση προσδίδει μαζί με τα προαναφερθέντα στοιχεία μια εμπειρία που αποτελεί μια καινοτόμο παιδαγωγική προσέγγιση όπου η μάθηση του παιδιού δεν μένει στην ανάγνωση των κειμένων, αλλά το παιδί ζει τα κείμενα με όλες του τις αισθήσεις δημιουργώντας για αυτά μια διαχρονική θέση στη μνήμη και την καρδιά του.
Ευχαριστώ πολύ και εσάς και τα παιδιά που προσπάθησαν τόσο για να σας παρουσιάσουν τη δραματοποίηση αυτή με μεγάλο ενθουσιασμό και μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς κλήθηκα να διδάξω στα σχολεία στο τέλος της χρονιάς.
Για δραματοποίηση μέσα στα πλαίσια του μαθήματος δεν είναι απαραίτητα κοστούμια και σκηνικά, μπορούν όμως να φορεθούν ανάλογα ρούχα για να συμπληρώσουν την εικόνα των ρόλων. Για παράσταση χρησιμοποιούνται από απλά υφάσματα και χάρτινες κατασκευές μέχρι κανονικά κοστούμια και σκηνικά. Εδώ σας δείχνουμε την πιο προσιτή δυνατότητα που θα εξελίξουμε και εμείς με τη σειρά μας στην τελική γιορτή του σχολείου.
Ελπίζουμε να το απολαύσετε.
ΟΙ ΠΕΙΡΑΣΜΟΙ
Ένα παιδί διαβάζει,
Κι από το παραθύρι
Μια αχτίδα ήλιου μπαίνει
Και το γλυκοκοιτάζει.
«Έλα, μικρούλη μου, έξω,
Να παίξουμε μαζί».
Μα το παιδί της γνέφει:
«Μελέτη έχω πολλή».
Του γλυκοψιθυρίζει
Κι ένα μικρό πουλάκι:
«Έξω ο ουρανός γαλάζιος,
το δάσος πρασινίζει».
Και το παιδί κοιτάζει
Μ’ αγάπη το πουλί,
Μα λέει: «Όταν τελειώσω
Μελέτη και γραφή».
Τα πράσινά της φύλλα
Να! Κι η μηλιά σαλεύει.
«Έλα να δοκιμάσεις
Τα ζουμερά μου μήλα.
Κοκκίνισαν, τα βλέπεις;
Δεν είναι πια στυφά».
«Όταν θα μελετήσω,
θα ‘ρθω» λέει στη μηλιά.
«Ετελείωσα!» φωνάζει.
«Τώρα μπορώ να παίξω».
Στον κήπο κατεβαίνει,
Τα μήλα δοκιμάζει,
Ακούει και το πουλάκι,
Που γλυκοκελαηδεί
και χαίρεται στον ήλιο
το φρόνιμο παιδί!
Μυρτιώτισσα